torsdag 23 oktober 2014

Chav

Alla ni som sett Little Britan har sett en chav. Den fantastiska karaktären Vicky Pollard är nämligen just det, en chav.

I Sverige har vi raggare, Englands motsvarighet är chavs, och dom kommer faktistk ursprungligen ifrån Bristol, i området Heartcliff som inte är långt härifrån Bedminster, och jag har äran att känna en. 

Vad är då en chav, undrar ni? Chav är ett sätt att prata, klä sig och vara, och jag ska försöka förlklara hur så gott jag kan. 

Hur en chav pratar
Att beskriva ett sätt att prata är svårt, och att på svenska beskriva ett sätt att prata på engelska, är ännu svårare, men jag ska försöka. 
Dialekten är ofta tjock, Bristolian, och mycket slang används. En hel del ord dras ihop och avslutas på ett slags rullande R, lite som ett pirat Argh. En del th blir till f, bland annat i ordet nothing och ofta talar dom snabbt och sluddrigt.

Hur man är som chav
Den grundläggande filosofin hos en chav är att man är bättre än andra, och dom enda andra människor som är acceptabla är dom man är i samma grupp som. Detta visar man genom att göra någonting som kallas Dog mot alla man möter på gatan, i princip en fnysning med känslan av att man himlar med ögonen. 
Att röka är också stort bland chavs, lika så att få barn tidigt, och att röka med en barnvagn eller när man är gravid är det ultimata. Det är också vanligt att man slutar skolan tidigt.
Festar som chav gör man utomhus på gatan, även om det regnar, och det är viktigt att aldrig dricka alkohol av bra kvalitet. Cider är mycket populärt. 

Hur en chav ser ut
Återigen är Vicky Pollard ett bra exempel, men jag ska försöka beskriva några typiska karaktärsdrag. 

Chav: En manlig chav ska ha keps, en sån där cool med lappen kvar. Lappen är ju det viktiga liksom. Sen kan man ha ett par flashiga lurar till det, typ beats eller liknande.
Allting som är av något dyrt märke är bra, och ofta handlar det om gympaskor eller kanske till och med mjukisbyxor. En del chavs har hela mjukisdräkter. 

Chavett: Stora örhängen är ett måste. Helst ska man låtsas att dom är av guld, medan man har köpt dom för ett pund på ASDA.
Håret ska vara uppsatt, antingen i en snedtofs, med luggen uppfluffad och hästsvans, eller med en liten tofs mitt på huvudet och resten utsläppt. 
Med kläderna gäller i princip samma saker som för killarna, men det är viktigt att visa så mycket som möjligt av sina bröst. 
Svarta leggins som byxor är också populärt, särskilt hos chavs som är lite större. 
Ett tugggumi på det så är man redo att joina the chav community.

Det här var allt jag hade om chavs, och jag måste säga att det är väldigt roligt att få en inblick i deras liv. Jag kanske inte kommer att joina dom, men jag ser fram emot att få träffa och lära känna fler.

Källa: Wikipedia, Wikihow, Wayne the chav 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar