söndag 1 mars 2015

Och helt plötsligt var jag tvungen att köpa nya böcker

Okej, nu  har jag bestämt mig. På tisdag börjar jag läsa en kurs på universitetet.
Kursen heter Moralens ursprung, är 7.5hp och jag har velat fram och tillbaka ett tag och funderat huruvida jag ska acceptera min plats eller inte. I morgon är sista anmälningsdagen, idag registrerade jag mig.
Jag har ingen aning om hur det här kommer att vara, men det är ändå bara en gång i veckan. Jag har kollat lite på kursen på its learning (ja, jag måste återigen använda mig av its learning) och det verkar som att det är 75(!!!) person som läser kursen.

Därför måste jag nu ta tag i att köpa kurslitteratur. Det är som tur är bara tre böcker, och dom verkar inte överdrivet dyra, men ändå. Man vill ju köpa någonstans ifrån som levererar ganska snart, så att jag även om jag inte har dom den första gången har dom den andra. Jag tror dessutom att det stod att man skulle ha läst en av böckerna innan 10 mars...
Jag har ingenting emot att dom är begagnande, men jag hittade en på biblioteket i mp3 format, alltså som talbok. Det känns väl sådär. Det blir lite svårt att läsa sidan 32-78 då!

Jag måste erkänna att jag är lite nervös. Jag har ingen aning om hur det är på universitet. Det här är visserligen bara en kort kvällskurs, men ändå. Jag är en sån där människa som gärna vill veta allting innan, och nu måste jag ge mig ut på okänt vatten. Jag känner dock ingen prestige. Är kursen inte intressant så nöjer jag mig med att få godkänt. Jag har liksom ingenting att bevisa för någon och jag läser bara kursen för min egen del.
Jag har faktiskt längtat lite efter att plugga igen. Någonting som inte är körkortsteori, som jag inte verkar kunna läsa mer än en mening i utan att sväva iväg i tankarna eftersom det är så otroligt tråkigt!

Jag tror i alla fall att det kommer att vara en intressant kurs, och jag har aldrig funderat över moralens ursprung tidigare, så det kan ju vara spännande att börja nu. Wish me luck!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar