måndag 22 september 2014

Bloggskrivande pa engelsk dator

Just nu sitter jag pa Bristols bibliotek och skriver. Jag gillar att vara pa biblioteket, det ar min trygga plats. Dom har cafe med billigt te, och man behover inte kanna sig stressad, utan kan sitta i en evighet eftersom det aldrig ar fullt. Dessutom finns det wi-fi och lanedatorer som man enkelt kan boka.
Det ar har jag mellanlandar nar jag letar jobb pa stan, det ar har jag kan pausa fran allt spannande som hander med en kopp te och lite fruit ninja spel.
Redan forsta dagen skaffade jag ett bibliotekskort (ett gast kort eftersom jag annu inte har nagon fast adress) och for att fa det maste man fylla i ett langt formular dar man svarar pa fragor om sig sjalv.
Jag har redan innan sett pa olika hemsidor nar man registrerar sig att man maste fylla i saker som man aldrig skulle fylla i i Sverige som etnicitet, men har i UK ar dom valdigt fortjusta i statistik. Dom vill ha full koll pa vilka typer av manniskor som soker sig till olika skolor, cafeer och bibliotek.
Sa vad vill biblioteken veta om sina kunder?
Dom undrar naturligtvis over alla standard grejerna som kon, civilstatus och etnicitet (inte bara vit, asiat etc, utan du maste specificera vilken typ av vit du ar.Osteropeisk, irlansk, brittisk etc.)
Sen kommer fragorna om sexuell laggning och religion, ocksa ganska basic.
Efter det fragar dom "Are you transgender?" Yes, no ore prefer not to say.
Jorramensatteh
Vander man blad far man den annu mer relevanta fragan har du HIV. Ni vet, sant som bibliotek behover veta...
Jag skulle verkligen ha velat vara med pa spanmotet dar de bestamde vad de skulle stalla for fragor for att kunna sammanstalla en statistik pa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar