tisdag 23 september 2014

Pyramidföretag och bluffar

Igår var jag på en intervju på ett företag som heter Yellow Monkey Marketing.
Jag kom i kontakt med dom efter att ha svarat på en annons på gumtree.
Det verkade som en bra deal, ett marknadsföringsföretag som sökte utåtriktade människor. Kul tänkte jag.
Jag kom dit, och det var någonting som var lite off med hela byggnaden och kontoren, det var lite väl asketiskt, men jag tänkte inte mer på det.
Intervjun gick bra och jag blev välkomnad tillbaka nästa dag för några timmars praktik. Jättekul, tills jag googlade.

"DON'T AWNSER THE PHONE"

Jag hamnade på en tråd där dom diskuterade yellow monkey, eller clover marketing som dom tidigare hetat.
PYRAMIDSPEL, skrev folk. HEMSKA OMSTÄNDIGHETER, LURENDREJERI, SVARA INTE I TELEFONEN OM DOM RINGER.

Detta gjorde mig nyfiken och jag började söka efter mer information. Tydligen är detta en stor bluff, driven av det internationella företaget Cobra. Hela grejen går ut på att du går runt och knackar dörr (något som dom glömde nämna på intervjun...), och arbetar dig upp genom att anställa andra som knackar dörr åt dig för att ta procent på intäkterna och betala upp till företaget över dig som betalar företaget över sig, och till slut kommer pengarna till Cobra.

Det verkar ju trevligt, eller hur?

Miljön verkar inte heller särskilt trevlig. Dom har tänkt på allt. Först sätter dom press på dig genom att tvinga dig att bestämma dig om du vill ha jobbet eller inte på plats efter praktikdagen. Ja eller nej? Du måste bestämma dig nu, annars går det till någon annan.
Sen, när du väl är inne i företaget håller dom dig kvar genom att ordna företagsträffar, sociala sammankomster och ser till att du blir vän med kollegorna och cheferna, för att göra det svårare för dig att sluta. Du vill väl inte klaga på chefen om chefen är din vän?

Eftersom du är "Egen företagare" behöver du inte uppfylla kraven för minimumlön, och arbetsdagarna ligger runt 14 timmar per dag och slutar runt 11 på kvällen. Dock anser sig företaget ha rätt att ta ut procent på din lön om du är sen, eller missar en arbetsdag, så helt egen företagare är man visst inte.

Det här är nog det sjukaste jag någonsin har läst om, och att det faktiskt är helt och hållet lagligt är otroligt skrämmande. Jag hoppas att det faller och att alla högre chefer förlorar allt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar