måndag 22 september 2014

Leva livet annorlunda

Just nu lever jag ett väldigt annorlunda liv mot vad jag brukar.
Det är såklart väldigt spännande, men framförallt är det en prövning.
Jag fokuserar på helt andra saker än jag brukar. Till exempel innebär varje promenad ett ständigt span efter platsannonser i fönstren längs vägen, och med tanke på hur många timmar jag går varje dag blir det en hel del spanande.

Detta tar en hel del på energin märker jag, för jag somnar nästan stående varje kväll, och mindre än åtta timmars sömn är inte att tänka på.

Sen är det ju det där med att sänka sina standarder också.
När jag tänker på mitt framtida boende ser jag ett fräscht, vitt, ljust rum som jag kan inreda precis hur jag vill. Men här och nu är det tyvärr totalt orealistiskt.
Just nu är jag glad om lägenheterna jag tittar på inte har för många fläckar på heltäckningsmattan, och om rumskamraterna säger hej.
Sänkt standard? Något!

Samma med hostelet jag testade inatt. Jag är otroligt kluven till det. Det är bra pris, bra location och en rimlig start och ett ställe att möta människor.
MEN, det är trångt, mörkt, luktar otroligt märkligt och huvudspråket är inte Engelska, utan spanska...

För bara en vecka sedan hade jag direkt sagt nej, inte en chans. Men nu, efter att fått uppleva den extrema konkurrensen på bostadsmarknaden och fått se standarden på husen här är mina krav inte lika höga längre. Nu, efter två veckor (ja, det låter extremt lite, men tiden är annorlunda här...) så har jag bestämt mig för att boka på 15 dagar på hostelet med den märkliga lukten.

Nu låter jag otroligt negativ, och såklart är det fantastiskt kul också. Jag älskar att möta alla människorna, att lära känna folk med en helt annan bakgrund än min och att lära mig de annorlunda sederna (som att man korsar fingrarna istället för att hålla tummarna)

Dessutom är det här ett bra sätt att veta vad jag egentligen behöver för att må bra i livet, eftersom man ganska snabbt märker vad man saknar och inte.  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar