onsdag 8 april 2015

Hej, jag heter Julianna och jag är världens jobbigaste kund

Två dagar innan jag åkte till England lagade jag en tand, en månad senare ramlade lagningen ur.
Det är ju aldrig superkul att ha en öppen tand, men när nerven dessutom är blottad är det outhärdligt, därför ringde jag till min tandläkare i Sverige för att se om min försäkring täckte utlandsbesök. Ja självklart sa dom, gå till tandläkaren bara. Sagt och gjort, jag fick tanden lagad och lämnade vid mitt besök för några veckor sedan in kvittot för att få ersättning. 

Någon dag efter att kvittot lämnats in fick jag ett samtal från en av receptionisterna som sa att jag inte alls kunde få ersättning för besöket. Jo sa jag, för det sa ni när jag ringde, men hon fortsatte hävda motsatsen. Jag tjatade på tills jag blev lovad att prata med chefen. 

Igår ringde han upp mig, men eftersom jag just då stod i duschen lämnade han ett röstmeddelande där han otroligt kaxigt konstaterade att mitt kontrakt inte täckte utlandsbesök och det spelar ingen roll vad jag säger för så står det faktiskt så det så. Han skickade också ett sms och sa i princip samma sak och lämnade sitt nummer ifall jag hade vidare frågor. 

I min värld är det här orimligt.

Om jag har fått ett besked av deras anställda så måste ju jag kunna lita på det. Dom representerar företaget och deras ord ska gälla. Jag ringde därför till konsumentverket för att ta reda på hur det egentligen låg till och jag hade ju rätt. 

Efter det ringde jag upp chefen med konsumentverkets uttalande i ryggen och det var ett väldigt intressant samtal. 

Chefen var inte alls intresserad av att lyssna på mig i början och var precis lika kaxig och självsäker som han varit på röstmeddelandet, men någon minut in efter att jag hävdat mitt fall blev han undanfallande och ursäktande. Han lovade att ta upp det med sin chef och återkomma. 

Jag såg även till att ringa min mobiloperatör för att ta reda på exakt vilket klockslag och datum jag ringt folktandvården. När jag fått den informationen messade jag den till honom och fick svaret: "Jag hoppas att jag redan i morgon ska kunna ge dig beskedet att vi ersätter dig" 

Idag fick jag godkänt att pengar kommer att sättas in på mitt konto inom 30 dagar. 

Jag är sjukt nöjd, men också lite störd av hur mycket det ska krävas. I det här fallet var det så tydligt att jag hade rätt, men alla människor i samma situation skulle kanske inte våga hävda sin rätt, jag menar, man bråkar ju inte gärna med folktandvården, och då skulle dom bli totalt överkörda. Det ska inte krävas att man är lika stönig som jag.

Jag är i alla fall numera officiellt världens jobbigaste kund! 

Det är lite lustigt att jag ett tag var folktandvårdens ansikte utåt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar