torsdag 22 augusti 2013

Jazzklass och internationell folkdans del 2

Nu har jag gått två dagar till, en med mer jazz och internationell folkdans, och en med balett och modevisning.
Den fortsatta folkdansen var fantastiskt rolig, och vi blir mer och mer bekväma med varandra i gruppen, vilket är väldigt skönt. Sen hade vi jazz igen och den här gången kändes det bättre. Jag hängde med mer, även om jag var en aning förvirrad, och jag kunde verkligen slappna av i det jag gjorde. En sak som var väldigt skönt på jazzklassen var att vi inte använder speglar. Det gör vi egentligen inte på någon lektion, men på jazzen var det väldigt skönt. Jag behövde inte tänka på hur jag såg ut, och fick ingen ångest över att det inte såg likadant ut när jag gjorde det som läraren, utan jag kunde bara vara i mig själv och fokusera på det jag gjorde, vilket var underbart.
Samma sak på baletten. Vi hade första lektionen idag och jag kunde verkligen bara gå in i mig själv och känna "vrider jag verkligen ut knäna ordentligt nu" och bara vara i dansen, vilket var väldigt skönt. Det var ju jobbigt också så klart, men bara på en fysisk nivå. Vi började verkligen från början i baletten, vilket var skönt för mig som inte har dansat särskilt mycket förut. Jag kände ändå att jag kunde hänga med och förstå vad jag höll på med, och faktiskt göra ganska så rätt.

En sak vi gjorde på baletten var verkligen fantastiskt rolig. Vi hoppade. Först för oss själva, och det var inte jättekul, det var hopp liksom, men sen hoppade vi i par, och jag hamnade med en av killarna som heter Elia. När vi hoppade tillsammans stod den ena bakom den andra och höll om dennas midja och hjälpte till att lyfta upp den framför i hoppen. Elia som jag var med är väldigt stark, och när jag hoppade var det som om jag flög. Jag kom så långt upp. Det var en underbar känsla, som om jag var tyngdlös i hoppen, och tiden stod nästan stilla när jag var där uppe. Helt klart det roligaste jag någonsin gjort i balettväg.

Vi dansade faktiskt inte bara idag, vi skapade lite klänningar också faktiskt. Ja, du läste rätt, danseleverna skapade kläder av tidningspapper. Vi blev indelade i grupper, fick en varsin kasse med tidningspapper, fick en sluttid och sen var det bara att skapa. Min grupp gjorde en galen klänning med en Elizabethinspirerad krage, som faktiskt blev riktigt bra.
När vi var klara med kläderna skulle vi gå ut på innegården och visa upp dom för halva skolan. Jag var klänningsbärare och fick gå ett varv och visa upp den till musik, sen pratade en annan tjej i vår grupp om vår kreation. Det var roligt, och avslappnat,  och jag tror att det var en till lära känna varandra och slappna av i varandras sällskap grej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar