onsdag 30 oktober 2013

Fuck this shit, I'm going to Narnia

Så avalutades gårdagens premiärtal på föreställningen The Feeling Of Going, en dansical av Skånes Dansteater och Malmö Opera med sångaren Edda Magnason i huvudrollen. 
Det var en fantastisk förställning, och är helt klart det sjukaste jag sett. All musik var skriven av Jonsi i Sigur Ròs, och den var full av galna scenkostymer, häftiga projektioner, fantastiska scenografier, och inte minst, en helt underbar dans.

    FOTO SKÅNES DANSTEATER

Aldrig har jag sett en liknande föreställning, det var så mycket som hände, och jag blev snabbt så inne i handlingen att jag glömde bort att det var en dansföreställning och för ett ögonblick blev scenen verkligheten. Det är ett bra betyg, för det är inte ofta man går in i något så mycket, i alla fall inte jag. 

Föreställningen utspelades i huvudpersonens drömvärld där man först fann ett hus, som framför ens ögon försvann och ersattes av en skog. Denna skog var full av märkliga varelser och sällsam  musik. Märkliga former och fantastiska duetter avslutades med en överlämning av en krona från en av varelserna till huvudpersonen.  
Efteråt fick jag höra att detta var dansaren som överlämnade kronans sista uppsättning, och det gjorde handlingen tio gånger vackrare, den äldre dansaren lämnade kronan till de unga. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar