söndag 20 oktober 2013

Redo för ny vecka

Nu är det söndag igen och i morgon börjar en ny vecka.
Den här veckan är inte riktigt en vanlig vecka, på onsdag är det nämligen något som heter höstfest.
Höstfest är en tillställning på skolan där vi dansar inför resten av skolan på förmiddagen och äter middag på kvällen.
Vi har fyra nummer som vi ska visa upp med klassen, två jazzkoreografier, en stomp och en egenskapad koreografi som vi skapat på dansteorin, även kallad krydddansen.
Två av dom sitter ganska bra, och de andra två kommer vi definitivt att sätta till genrepet (hoppas jag i alla fall).

Den ena jazzkoreografin gör vi till låten Wake me up iförda pyjamasar, och själva grundkombinationen till den har jag ganska bra koll på, men vi har ändrat placeringar, formationer och riktningar, och det gör mig lite förvirrad. Jag är lite orolig att jag inte ska hinna bli bekväm nog i den för att kunna göra den ordentligt, utan att tankarna kommer att ligga lite före stegen så allting blir lite halvdant. Jag vill ju kunna göra det bra när jag gör det.

Sen har vi jazzkoreografi nummer två, den gör vi till låten Coba Gurango. Det är en härlig koreografi, väldigt down to earthig, långsam och allmänt skön. Den koreografin har vi arbetat längst med och det är den rörelserna sitter bäst på, men även i den har vi bytt riktningar, formationer och arbetar med kanon. Men eftersom grundkombinationen sitter så bra i kroppen blir den nog inga problem.

Från streetklassen har vi en stomp koreografi som är väldigt rolig och som faktiskt sitter ganska bra. Det enda problemet är att vi ökar takten väldigt mycket, och i en stomp är det viktigt att hålla tempot, annars blir det jobbigt. En sak till som är lurig med stompen är övergångarna, den är nämlligen sammansatta delar som inte riktigt hör ihop egentligen, därför är de lite luriga.

Sist men inte minst har vi kryddansen.
Den har vi jobbat fram själva i par med olika kryddor som utgångspunkt. Min duo hade kanel som utgångspunkt, och tillsammans med min kamrat Malin har jag koreograferat en kort jazzig kanelinspirerad duett.
Själva dansen bygger på att vi växlar mellan olika delar av alla gruppers koreografier. Stegen från de olika duetterna har smälts ihop till en stor koreografi, och då och då gör paren sina egna koreografier i helhet.
Det är lite experimentellt, lite utforskande och lite rolig, och det ska bli spännande att se hur den tas emot av publiken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar