onsdag 9 oktober 2013

Äpplen och shopping

Idag har det varit marknad i Kristinehamn, eller marken som det heter här. Fullt med människor, saker och lukter, jag älskar det. Marknader är så fantastiskt mysiga. Särskilt godisstånden, dom är så fina med alla remmar och karameller i olika färger. 
Därför begav vi oss på en lång rast till Marken där vi vandrade runt ett tag. Det finns massor med spännande saker, en tjej köpte en juldekoration och en annan en gammal bamsetidning. Själv köpte jag 96st hårnålar för 10kr (inte fy skam), en present till Hanna som har nioårskalas på söndag och ett häfte med gnuggistatueringar tillsammans med en klasskamrat (imorgon blir det tatuera loss).

På marknaden fanns ett munkstånd, som det så ofta finns på marknader, och där hamnade vi. 
På det här munkståndet sålde de inte bara munkar, utan kanderade äpplen också, och dom var fantastiskt fina. Stora, runda, blanka och röda. Dom såg fantastiska ut, precis som i gamla Astrid Lindgren filmer, och extremt svåra att motstå, så vi köpte oss ett varsit, jag, Sandra och Malin, och det var ett äventyr kan jag säga. 
Eftersom man inte så ofta äter kanderade äpplen var det ingen av oss som riktigt visste hur man äter ett sånt. Vi förstod ju att det var ett äpple i mitten och att det hårda runt bara var ett tunt lager, men hur tar man sig igenom till äpplet? Ska man slicka på det? Stoppa in hela i munnen och suga på det? Eller helt enkelt bita i det? Vi gjorde alla tre vårt bästa, men det tog sin tid innan vi tog oss igenom det hårda yttre. 
jag måste tyvärr erkänna att det ser godare ut än det är. Det var inte äckligt eller så, men det var inte gott heller. 
Dock vägde äventyret med att äta den upp för den lite tråkiga smaken. 



Efter markenbesöket fortsatte skolan som vanligt med kör, och efteråt bar det av till gymmet igen. Jag är fortfarande förvånad över hur kul det är. Det är verkligen avslappnande för sinnet och underbart för kroppen. Jag brukar inte gilla att kämpa, men i gymform verkar det funka för mig. Det är kul att kämpa! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar